Traject 9: Fairbanks - Paxson - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Arnold Dijk - WaarBenJij.nu Traject 9: Fairbanks - Paxson - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Arnold Dijk - WaarBenJij.nu

Traject 9: Fairbanks - Paxson

Door: Arnold

Blijf op de hoogte en volg Arnold

27 Mei 2014 | Nederland, Schiphol

Na wat wikken en wegen besloten we als terugroute naar Anchorage de oostelijke weg via North Pole, Delta Junction en Glenallen te nemen. Dit traject was langer dan de heenweg maar bood ons allerlei nieuwe attracties. De eerste kwam al meteen in het plaatsje North Pole aan de Santa Claus drive, een winkel met het hele jaar door kerstspullen te koop. De hoofdattractie was trouwens een echte Santa Claus, in zomerkostuum, bij wie iedereen op schoot kon zitten en velen van de mogelijkheid gebruik maakten. Ik had voor de gelegenheid weer mijn rode trui aangetrokken en met mijn beginnende grijze baard had ik de echte Santa wel even willen vervangen, maar hij ging zo op in zijn rol dat hij mij niet opmerkte. Teleurgesteld gingen we na zo'n 5 minuten weg, richting Rika's roadhouse voor een kop koffie. Op de parkeerplaats zag Sander een caravan die aan alle wensen van compactheid en manoeuvreerbaarheid voldeed zoals op de foto voor iedereen aanschouwelijk is gemaakt.
Ter hoogte van Delta Junction kregen we gezelschap van de Trans Alaska pijplijn, die gedeeltelijk bovengronds en gedeeltelijk ondergronds de olieverbinding vormt tussen de olievelden in Noord-Alaska en de haven Valdez in het zuiden. Vlak voor Glenallen hadden we een natuurcamping op het oog bij het gat Paxson. Het was werkelijk een schitterende camping aan een groot meer met behalve ons nog 1 andere camper. met een schitterende wandeling langs het meer besloten we de dag.